Een zelfstandige stratenmaker koopt een Citroën Jumper. De laadruimte is afgetimmerd en voorzien van stellingen. Naast de bestuurdersstoel zijn twee bijrijdersstoelen aanwezig. Hij gebruikt de auto zelf en soms rijden er inhuurkrachten in. In privé rijdt hij een BMW. Hij heeft geen ‘verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’ ingediend. Hij houdt geen kilometeradministratie bij. De Belastingdienst legt een navorderingaanslag op met bijtelling privégebruik auto en een boete.
Auto te vies
De stratenmaker is van mening dat de auto door aard of inrichting (nagenoeg) uitsluitend geschikt is voor vervoer van goederen. De auto is te vies en stoffig voor vervoer van personen en daarom kan van privégebruik geen sprake zijn.
Oordeel rechter
De rechter is het helaas met de Belastingdienst eens. Een dergelijke bestelauto is geschikt voor zowel goederen- als personen- en privévervoer. Uit foto’s blijkt niet dat het interieur zodanig vervuild (of anderszins ongeschikt) is dat de auto niet geschikt is voor het vervoer van personen. Daar komt bij dat de auto beschikt over bijrijdersstoelen naast de bestuurderszitplaats. De stratenmaker kan zelfstandig materialen en gereedschappen in- en uit- de auto/aanhanger tillen. Dit betekent dat voor de werkzaamheden geen plaats nodig is voor een bijrijder.
Er is dus geen sprake van een auto die door aard of inrichting (nagenoeg) uitsluitend geschikt is voor vervoer van goederen. Nu de stratenmaker geen kilometeradministratie heeft bijgehouden en ook niet op een andere manier overtuigend aantoont dat van privégebruik geen sprake is, blijft de navorderingsaanslag met boete in stand.
Tip: Een sluitende kilometeradministratie bijhouden is een flinke administratieve last. Maar te lichtvaardig aannemen dat uw bestelauto niet geschikt is voor privé- of personenvervoer, kan u duur komen te staan.