Werken met e-Boekhouden: Stap 1 – inkoopfacturen boeken

Vooraf:

  • Print alle digitale inkoopfacturen uit die je per mail ontvangen hebt
  • Pak de per-post-ontvangen inkoopfacturen erbij en de bonnen
  • Scheidt bonnen van facturen.
  • Pak de stapel inkoopfacturen. (bonnen komen later, bij het boeken van de bank)

Het boeken kan beginnen:

  • Open het inboekscherm (Menu: boekhouden Submenu: Facturen onder Invoeren)
  • Vul de velden in. (klik hier voor uitleg)
  • (Mutatie-) nummer op de inkoopfactuur geschreven?
  • Berg factuur op onder tabblad “Inkoopfactuur (nog te betalen)”, of “Inkoopfactuur (afgewikkeld)”.

Alle inkoopfacturen geboekt? Klik hier en kies vervolgens voor stap 2 of scroll verder naar beneden voor tips.

Tip: Betaal facturen, nadat je ze geboekt hebt. Dan is iedere betaling terug te herleiden naar de factuur.

Gaan we weer verder? Klik  hier en kies voor stap 2.

Veel gestelde vragen:

Is dit een bon of een factuur?
Soms is het niet zo duidelijk, wat nu wat is. Dus hou deze regel aan: Alle bonnen, facturen, nota’s etc, waarvan de datum anders is, dan de betaaldatum, boek je als factuur.
Verder is één van de kenmerken van de factuur, dat het woord “factuur”, “nota” of “declaratie” er sowieso opstaat. Ook staat er een uniek factuurnummer, notanummer of declaratienummer op.

Ik mis steeds de facturen die online gestuurd worden. 

  • Veel krijg je online via de mail. Open je de mail, dan sla je de factuur op in een aparte map op je computer. Als je gaat beginnen druk je alle facturen af en maak je de map leeg.
  • Maak een lijst met facturen die je online krijgt en moet afdrukken. Check deze lijst voordat je gaat boeken.