Webwinkels en online platforms moeten de klant beschermen. Vanaf 28 mei 2022 gelden daar strengere regels voor. Zo moet het duidelijk zijn wat u online verkoopt, wat de prijs is en welke leveringstermijn van toepassing is. De Kamer van Koophandel (KVK) stelt een checklist beschikbaar waar u kunt controleren aan welke wetten en regels uw online onderneming moet voldoen.
Vanaf 28 mei 2022 voert de EU voor alle lidstaten nieuwe regels voor online verkoop in. Door deze regels kunnen consumenten veiliger online kopen in het buitenland. De regels gelden namelijk ook voor uw buitenlandse concurrenten.
Nieuwe regels online verkopen
Elke (Europese) ondernemer moet voortaan:
- verplicht beoordelingen door consumenten controleren
- inzicht geven in de zoekresultaten waarvoor hij betaalt
en mag niet langer:
- zelf beoordelingen verzinnen en (laten) plaatsen of
- willekeurige prijzen verzinnen in van/voor-aanbiedingen.
Basisregels online verkoop
Als u online diensten of producten verkoopt, moet u zich houden aan wettelijke regels. Zo moet u heel duidelijk zijn over:
- wie u bent
- hoe u omgaat met klachten
- wat u verkoopt
- de prijs die u vraagt en hoe uw klant moet betalen
- hoe (snel) u levert
- de wettelijke bedenktijd
- hoe uw klant kan bestellen
Buitenlandse klanten (verbod geoblocking)
U moet buitenlandse klanten uit een EU-land op dezelfde manier behandelen als klanten in Nederland. Doet u dit niet, dan maakt u zich mogelijk schuldig aan geoblocking en dat is verboden. Een buitenlandse klant uit een EU-land moet bijvoorbeeld uw website of app net zo kunnen gebruiken als de Nederlandse klant. Klanten uit een EU-land moeten tegen dezelfde prijs en voorwaarden uw product of dienst kunnen kopen. Dat geldt niet voor alle diensten (bijvoorbeeld financiële diensten, telefoonabonnementen en gezondheidszorg).
Tip: Lees bij de KvK aan welke regels voor online verkoop u zich moet houden. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een uitgebreide checklist. Deze vindt u hier.