Wij zijn op zoek naar onderwerpen voor onze blog. Wat wil je weten over de belastingdienst, administraties, etc. Ideeën?
De drie beste tipgevers worden beloond met een ZeggeXtra paraplu!
Wij zijn op zoek naar onderwerpen voor onze blog. Wat wil je weten over de belastingdienst, administraties, etc. Ideeën?
De drie beste tipgevers worden beloond met een ZeggeXtra paraplu!
Zelf dacht ik aan (on)mogelijkheden voor het aftrekken van kosten voor kantoor aan huis.
Of een toelichting welke zorgkosten nog wél aftrekbaar zijn.
Ik leen dikwijls de auto van mijn vriendin en betaal dan de benzinekosten. Per maand zo´n 200 euro. Deze kosten zijn privé en dus niet aftrekbaar. Als ik de auto van haar leen tegen een vergoeding van zeg 150 euro per maand, wat is er dan te rekenen als bedrijfskosten? Voor haar een bijtelling, voor mij een aftrekpost?
Juridische aspecten voor zzp-ers – m.n. aftrekposten kantoor – (bijtelling) auto – energie e.d.
Hoe regel je je pensioen?
Voor- en nadelen stamrecht bv?
Hallo Jolanda,
Als aanvulling op de vraag van Robert: ik werd gisteren gebeld over het zakelijk afnemen van energie. Kan dat ook als je praktijk aan huis hebt (geen aparte bedrijfsruimte)? Ik vind het op dit moment zeer onduidelijk wat nu wel kan en wat niet.
Hartelijke groet,
Daphne Vrolijk
Ik sluit me aan bij deze vraag.
Heel fijn als jullie over dit onderwerp (energieprijsverlaging voor zakelijk gebruik aan huis) willen schrijven.
Hartelijke groet, Else
Hoeveel mag een inwonend kind verdienen zonder dat de belasting om de hoek komt kijken?
Hoi Jolanda en Robert,
Natuurlijk wil ik graag ideeën geven, een pluutje komt altijd van pas 😉
Blog ideeën:
Hoe richt je je administratie in met zo veel mogelijk financieel inzicht en zo weinig mogelijk rompslomp? (tien tips)
tien(honderd) tips om de belastingdienst tevreden te houden
Checklist voor facturatie
Checklist voor betalingen
Checklist voor jaarrekening / V&W als eenmanszaak
Checklist voor jaarrekening / V&W als kleine BV
Wanneer wordt overstap van eenmanszaak naar BV interessant?
Subsidies voor innovaties voor kleinbedrijven
Een gezellig avondje administratie met lotgenoten
Hoe kietel ik mijn klant zodat hij eerder betaalt?
10 mogelijkheden om vooraf betaald te worden
Checklist voor verzekeringen (hoe duur mogen ze zijn voor welke zekerheden?)
Hoe richt ik mijn administratie in? (Excel, (online) boekhoudpakket, …)
Al genoeg blogideeën?
Groetjes
Frank
Welke on(kosten) mogen er onbelast worden vergoed, bijvoorbeeld aan buitendienstmedewerkers die naar beursen gaan, en wat beslist niet?
Hai Jolanda, leuk dat je gaat bloggen. Het is altijd leuk om nieuwtjes te laten weten en leuke anekdotes. Ik vind het altijd leuk om blogs te lezen die niet al te zakelijk zijn.
Veel succes!
Ik zou het heerlijk vinden om te lezen hoe ik mijn dagelijks binnenstromende papieren op een consequente, eenvoudige manier kan ordenen. Welke mappen, stapels, systemen kan ik gebruiken om niet elke week tegen zo’n stapel op te lopen die ik eerst zes keer moet doorlopen om een beetje te kunnen beginnen met boekhouden, betalen enzo.
Daar zou ik heel veel aan kunnen hebben.
Marike
Ik heb één brandende vraag, die aan alles vooraf gaat. Hoe kan ik het doen van de administratie ooit leuk gaan vinden? Ofwel: waar haal ik de motivatie vandaan, behalve dan dat het moet van de belastingdienst? (Ik hoef geen paraplu, alleen maar antwoord 😉 )
Wat de dag vandaag niet mag ontbreken zijn onderwerpen waarbij het niet meer gaat om bezit en afschrijvingen maar juist hoe belasting aankijkt tegen delen, ruilen, zowel zakelijk als privé. Verder zou van de financiele branche ook een signaal kunnen worden afgegeven waarbij de ‘old school’ benadering van vastgoed ontwikkelen wordt vervangen door een andere manier van werken. Gezien leegstand in vastgoedsector bij winkels, kantoren en soms zelfs wonen, betekent dat er niet nog meer gebouwd moet worden maar juist slimmer met bestaande vastgoed bestand om gegaan moet worden. Ben benieuwd of daar ook vanuit de financiele sector al oplossingen voor zijn.
Hoi Jolanda en Robert,
Wat ik graag zou willen lezen in jullie blog:
– tips om je administratie op een leuke manier te doen
– hoe krijg ik mijn administratie (voor mij) overzichtelijk?
– eenvoudige cursus boekhouden voor mensen die nog nooit iets over boekhouden hebben geleerd en toch hun administratie moeten doen
– wanneer is het aantrekkelijk om een auto ‘van de zaak’ te hebben en hoe regel je dat?
– hoe leg je een kasboek aan en hoe is dit te controleren?
– hoe leer ik alle mogelijkheden van mijn administratieprogramma kennen, Informer, zonder gelijk dure cursussen te volgen?
Ik ben nu al benieuwd naar de antwoorden. Uiteraard wens ik jullie heel veel succes bij het bloggen.
Een paar ideeën:
– Crowdsourcing / hoe kom je aan financiering in deze tijden?
– Hoe kun je trends in je cijfers signaleren?
– Op welke cijfers moet je nu echt sturen als ondernemer?
– Voor- en nadelen van de Flex BV
– Pensioen: need-to-know zaken rondom FOR
Top dat jullie gaan bloggen!
ha Jolanda, ik ben benieuwd naar je blog – lijkt me een mooie aanvulling op alle andere die voorbij komen.
– hoe krijg je sneller je geld binnen?
– Wat moet ik in rekening brengen inz kilometervergoeding?
– wat kan ik in rekening brengen als ik mijn bedrijfsauto leen aan een andere ZZP-er?
groetjes juliet
Dag Robert,
Onderwerpen die mij aanspreken:
– Welke fiscale regelingen zijn er om meer duurzame/groenere producten aan te schaffen (zoals de EIA regeling)? En dan nodig ik je meteen uit als gastblogger voor Zero-e 😉
– Hoe zit het met het verrekenen van de winst van de BV als je een verliesjaar hebt (of andersom) i.v.m. de VPB?
– Welke mogelijkheden zijn er om belastingdruk te spreiden?
– Ik las al: Wanneer wordt overstap van eenmanszaak naar BV interessant? Ik zou ‘m ook andersom willen weten.
– Welke urenregistratiesystemen bestaan er en wat is nou handig voor welk type bedrijf (kan variëren op grootte, type klanten, type facturen)?
Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt, succes! Ik kijk uit naar de resultaten.
Blogideeën:
• Waar moet je aan denken/rekening mee houden als je je eerste jaar ingaat als ondernemer?
• Wat zijn de laatste ontwikkelingen i.v.m. je aangifte inkomstenbelasting?
• Wat mag je allemaal verrekenen/aftrekken bij je aangifte?
• Hoe moet je je boekhouding opzetten; welk pakket, facturatie of bank geïntegreerd?, hoe lever je het aan bij je boekhouder?
• Welke subsidies zijn er en wanneer mag je er gebruik van maken?
• Is het verstandig om verschillende categorieën te hebben in je facturatie of juist niet?
er volgt vast nog meer……
sprankelende groet,
Ritska
Hoi Jolanda en Robert,
Wat goed en interessant dat jullie een blog gaan maken. Die zal ik zeker in de gaten gaan houden. Omdat wij dit moment op reis zijn, heb ik weinig ideeën voor jullie voor de inhoud. Misschien een soort forumruimte waarin startende zzp-ers contact met elkaar kunnen leggen en ervaringen kunnen uitwisselen? En sowieso een hoofdstukje waarin jullie in ‘Jip en Janneke-taal’ uitleg geven over relevant overheidsnieuws en belastingregels en eventuele voordelen die eruit te halen zijn.
Wij maken onze reisblog ook in WordPress, dus kijk daar eens op. Misschien geeft het je inspiratie voor layout en dergelijke. Als je vragen hebt? Cefas is inmiddels super bedreven met WordPress, dus aan hem kunnen jullie altijd vragen stellen.
Succes! En ik ben benieuwd naar het resultaat. Groeten vanuit Pakistan, Marly
Ik heb me toch zitten prakiseren waarover jullie kunnen bloggen en kwam maar met niks. Maar ineens heb ik een ideetje, waarschijnlijk té voor de hand liggend maar ik ben al lang blij dát ik iets heb.
Belastingregels waar ik als ondernemer rekening mee moet houden bij groei van héél klein naar groter. Waaruit kan je als ondernemer voordeel halen? Hoe kan je je kosten-/batenanalyse in de gaten houden en wat is daar het voordeel van? Subsidies voor ondernemers? Uitleg over bijv. te declareren posten als vervoer, verteer enz. Aandacht vragen voor aantal telefoontjes en de tijd die het kost net als facturering ……
Nou kijk eens, het begint gewoon te stromen 🙂
Hopelijk kunnen jullie hier iets mee!
Succes en knufff